+31 (0)6 - 1506 0804 info@teeselingautoimport.nl

Minor Portfolio:
Jan Jonker

Lees hieronder over de rol van mij binnen de groep, mijn persoonlijke ontwikkeling, de vaardigheden die ik heb opgedaan, mijn TAI designs en mijn bijgewoonde events en behaalde certificaten.

Inleiding.

Aan het begin van de minor Marketing In Een Online Wereld waren de rollen van de groep niet duidelijk verdeeld. Ik ben altijd zelf erg actief en geïnteresseerd in social media geweest, dus leek het mij logisch dat ik mij bezig zou houden met social media campagnes. Waar ik voornamelijk mee bezig was, was het zo efficiënt houden van de campagnes. Omdat wij onze minor voor TAI doen en ik Bram ook persoonlijk ken, probeerde ik steeds te blijven testen om zo de best mogelijk resultaten te behalen van de campagnes. Ook heb ik een design achtergrond dus heb ik mij veel bezighouden van esthetiek van de uitgaande communicatie, website en online (social) content. In dit portfolio toon ik hoe ik ben gegroeid op het gebied van social media expert en wat ik geleerd heb in de periode september t/m januari.

Strategie

Ik heb mij bezig gehouden met de online marketingstrategie. Een marketingstrategie begint bij de klant: in zijn hoofd komt alles bij elkaar. De perfect customer experience is net zo belangrijk als een aanstekelijke campagne of het onderscheiden van concurrenten. Na onderzoek kwam een plan, na het plan kwamen campagnes. Hieruit kwam de marketingstrategie van TAI.

Doelgroep en kanalen

Ook was ik bezig met het duidelijk en overzichtelijk krijgen van de doelgroep en de kanalen. Op basis van onderzoek werden de kanalen en de doelgroep bepaald, maar ik bepaalde hoe we deze kanalen gingen inzetten om de  doelgroep online het beste te bereiken. Hier kwamen data uit die werden getest. Hieruit volgde steeds verbeteringen van het proces.

Content

Voor het bereiken van de doelgroep was content nodig. Bram leverde vaak foto’s en filmpjes aan, die ik op een ‘TAI manier’ ging branden. Ook adviseerde ik een drone aan te schaffen om mooie videobeelden te maken. Deze sloegen gelijk aan bij de volgers en ook het publiek, nadat we betaalde campagnes lanceerden op sociale media Facebook en Instagram.

Mijn rol.

Teeseling Auto Import is een jong bedrijf, met veel kansen op online gebied. Er was aan het begin van de minor een goede startpositie, maar die moest uitgebreid worden en ik vond mij al snel in de ‘creative’ rol. De content van social media moest in één huisstijl, er moesten goed overwogen campagnes gelanceerd worden, veel testen wat werkt en wat niet, en dit begon allemaal bij het bepalen van de marketingstrategie. Na veel deskresearch online hoe deze het best te bepalen is moesten we beginnen bij de basics: wat is de doelgroep, welke kanalen gebruiken we en moeten we gaan gebruiken, wat willen we bereiken, en welke content gaat ons hierbij helpen. Dit was een groepsproces, maar ik nam het voortouw hierin omdat ik eerder in mijn stage van vorig jaar dit hele proces heb gedaan voor mijn stagebedrijf. Zodra de strategie bepaald was, ging op zoek naar het (online) gedrag van de klanten van TAI. Mede dankzij de het afstudeerportfolio van Bram had ik veel bruikbare info en scheelde dit heel veel onderzoek. Nadat we de kanalen bepaald hadden (SEA, Facebook, Instagram en SEO) ging ik op zoek naar de perfecte manier om de content te presenteren via deze kanalen. Ik had het meeste contact met de leider van de groep, want hij had veel beeldmateriaal omdat hij dagelijks bezig is met het runnen van het bedrijf, en hiermee kon ik aan de slag. Bram checkte altijd of de manier van presenteren van de content paste binnen de strategie van het bedrijf en heeft dit wellicht een enkele keer aangepast. Ook had ik bepaalde info nodig van de SEA-gegevens om te testen of onze inschattingen van het gedrag van de doelgroep klopte.

Designs.

Hier kunt u een aantal designs vinden die ik gemaakt heb of verantwoordelijk voor ben. Al deze designs zijn over nagedacht en zijn voorzien van ‘TAI branding’.

Vanwege mijn design achtergrond koos ik ervoor om mij hiermee te bemoeien. Ik heb gewerkt met Adobe Photoshop, Adobe Indesign en simpelere programma’s voor de video’s en simpele visuele content.

 

Mijn persoonlijke ontwikkeling.

Ik heb mij in de periode van 4 maanden enorm ontwikkeld op het gebied van online marketing. Ondanks dat alles vrij gemakkelijk afging door al heel mijn leven veel te maken gehad te hebben met de onlinewereld, had ik mij een beetje verkeken op het groepsproces. Ik merkte dat ik toch beter moest worden in samenwerken en het overzicht moest houden. Toen we het bedrijf TAI kozen, wou ik gelijk aan de slag. Content maken, de naamsbekendheid vergroten door veel te posten etc. Hierdoor werd het wat rommelig, ook voor de andere groepsleden. Hierna hebben wij alle taken duidelijk verdeeld en iedereen deadlines gegeven, waardoor er ondanks dat het gezellig was ook resultaten werden geboekt. Waar ik veel aan heb gehad is het beseffen dat je niet gelijk aan de slag moet gaan, maar eerst een nulmeting moet doen zodat je de huidige situatie in kaart brengt voor jezelf en vooral de groep. Daarna stapsgewijs kijken hoe je met alle leden van je groep kan toewerken naar het resultaat wat je wilt behalen. Dat besefmoment en hierbij het overzicht houden is iets waar ik vroeger nooit aan dacht, maar enorm belangrijk is. Je moet achteraf alles recht kunnen praten en dat kan alleen als je over elke keuze of activiteit na hebt gedacht. Hoe je hier elk persoon uit je groep bij gebruikt, was redelijk makkelijk omdat Bram de leiding nam vanaf het begin, Rutger zich wou verdiepen in SEA/SEO, Kris veel over trend in de marketingwereld wist en Agnes hield de groep scherp. Binnen de groep was de sfeer goed, met sommigen kon ik helemaal in een deuk liggen en het moment er op weer serieus aan de slag gaan. Ook door een aantal relevante lessen en webinars, zoals de theorieles over Metrics, heb ik mijn vaardigheden ontwikkeld van ‘gemiddeld’ naar ‘goed’. Ook ben ik naar twee events geweest: Demo Day, waar nieuwe marketing technologieën werden gepresenteerd en Emerce Performance, het marketingevenement van het jaar in Nederland. Ook heb ik twee certificaten gehaald: Hubspot certificaat, met als gedachte dat dit van pas kon zijn voor het CRM-systeem van TAI. Dit bleek achteraf niet te zijn, maar is altijd handig voor later. Ook het Google Online Marketing certificaat, na 26 modules te hebben afgerond.

Skills.

De marketing skills die ik heb opgedaan in deze minor zijn:

1. Creatieve content maken.
2. CRM-systeem leren.
3. Designtools beheersen.
4. Marketingstrategie uitwerken.
5. Beslissingen nemen a.d.h.v. data.
6. Inzicht krijgen in een onbekende markt.

 

Resultaten.

In de eerste afbeelding is te zien dat wij met een relatief klein budget enorm veel mensen wisten te bereiken via online social media campagnes. Dit kwam door content en kanaal af te stemmen op de doelgroep en dit slim te targetten via sociale media. Hier ging wel een aantal keer testen aan vooraf. In de bovenste twee rijen zijn het bereik, de impressies, de CPC en het uitgegeven bedrag van belang.

In de tweede afbeelding is te zien dat het aantal websitebezoekers enorm is gestegen in de periode van september 2019 tot en met januari 2020.

In de derde afbeelding is de huidige Instagram pagina weergegeven. We begonnen ooit de minor met 759 volgers… De rest is geschiedenis.

In de afbeelding rechts is een voorbeeld te zien van de statistieken die wij kregen van een gepromoot Instagram bericht. Hier zag je wat de effecten waren. Hier liep de campagne relatief kort en haalde het account al 72 extra volgers. Dit waren mensen die dit bericht zagen, de pagina opzochten en ook nog een op ‘Volgen’ klikte. Dit laat zien dat de content relevant was en goed getarget was op de doelgroep.

 

Events en certificaten.

In de periode van onze minor werd er aangegeven dat je naast de lessen en de opdracht voor je bedrijf ook een deel zelfstudie was. Ik ben zelf altijd erg benieuwd naar bepaalde media- en marketingtrends. Daarom koos ik er voor om in november naar Emerce Performance te gaan en in Januari zijn Rutger en ik naar Collider Demo Day gegaan. Bij Emerce Performance waren er enorm veel sprekers uit zowel het corporate leven als startende ondernemers die hun verhaal deden en nieuwe inzichten lieten zien op het gebied van een betere marketingprestatie van hun bedrijf. Enorm leerzaam, dus ik dacht hier een korte samenvatting van te geven zodat de rest van de groep hier ook van kon leren. Demo Day was een open evenement van waar 5 startups hun nieuwe baanbrekende technologie presenteerden in het Madtech werkgebied. Madtech staat voor Marketing & Advertisement Technologies. Dit waren achteraf toch wat meer sales pitches, maar toch leerzaam en interessant. Achteraf bleven wij daar voor de netwerkborrel en dit was absoluut geen verspilde tijd.

Ook heb ik twee certificaten gehaald om mijzelf ‘op te scholen’ tot volwaardig marketeer. Op mijn stage vorig jaar leerde ik Hubspot kennen en was ik er aardig mee. Toen dacht ik, toen we te horen kregen over CRM-systemen in de les, dat ik dit kon gebruiken voor TAI. Achteraf was dit totaal onnodig (ook aangezien de grootte) maar het leek mij alsnog handig om hier een certificaat voor te halen. Ook heb ik mijn Google Online Marketing certificaat behaald…

Stats.

%

stijging website bezoeken.

%

stijging CTR Facebook

%

stijging Instagram volgers.

%

stijging vertoningen online.

Kortom.

Ik heb veel geleerd deze minor. Van het opzetten van marketingcampagnes met een strategie in het achterhoofd tot het creeere van content met ‘uitdragen van een merk’ in gedachte. Een van de belangrijkste kernpunten van deze minor is dat je alles wel kunt verwachten en gokken, maar dat testen en taken uitvoeren waar van tevoren over nagedacht is wérkt. Wij hebben geweldige resultaten behaald met 5 studenten en een minor die ons ondersteunde. Niet alleen ondersteunde in kennis, maar ook ondersteunde in het zelf nadenken en zelf aan de slag gaan. 

Ik vind het vak Marketing enorm interessant en wil hier graag nóg meer over leren. En dat heb ik ook opgestoken uit deze minor. 

Ik kan zelf niet spreken vanuit Bram, maar ik denk ons bedrijf TAI tevreden is met het werk dat wij verricht hebben. Bram heeft deze minor nooit alleen kunnen doen en omdat wij allemaal een taak hadden en dit goed kortsloten en uitlegde aan Bram heeft hij, en TAI dus, hier profijt van in de toekomst. Naast simpelweg een website en een Instagram account heeft Bram een duidelijk beeld voor ogen wie zijn klant is, hoe de klant zich gedraagt online, welke kanalen hem verder helpen en welke niet, hoe zijn content er uit moet zien en waar hij zijn marketingbudget het slimst en meest effectief kan besteden. En ik heb hier een aandeel in, daar ben ik toch best trots op. Ik wens dan ook Bram een hoop (online) geluk en kijk met smart vooruit op de interactieve stories van @teeselingautoimport!

Rol.

Mijn rol lag bij de social media en creatieve content. Ik was onder andere verantwoordelijk voor de social media campagnes en creatieve designs.

Creatieve content.

Ik heb mij veel bezig gehouden met creatieve processen en opmaak. Design lag mij altijd al en heb dit kunnen doen voor TAI met mooie resultaten. 

Persoonlijke ontwikkeling.

Ik heb mij op enorm veel vlakken ontwikkeld in de afgelopen maanden: van een effectieve manier van (samen)werken tot het werken van complexe programma’s.

Events en certificaten

Ik heb twee interessante marketing gerelateerde evenementen als marketingbeginner bijgewoond en ik heb twee certificaten behaald die van pas komen in de toekomst.